Fundacja Radius

Z rewizytą na Kaszubach

23 kwietnia 2016

Kontynuując kaszubską przygodę 22 kwietnia 2016 roku odwiedziliśmy Gimnazjum im. Kard. S. Wyszyńskiego w Dziemianach. Tym razem po to, by przybliżyć tamtejszej młodzieży świat osób niewidomych i słabowidzących. Agnieszka Orzech i Asia Pępko poprowadziły 4-godzinne warsztaty, w czasie których opowiadały jak funkcjonują i radzą sobie na co dzień osoby z niepełnosprawnością wzrokową. Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób niewidzący poznają świat, uczą się, czytają książki, korzystają z komputera, rozpoznają kolory, poruszają się. Nauczyli się jak pomóc niewidomemu czy słabo widzącemu spotkanemu w sklepie, na ulicy, w szkole, na przystanku. Każdy mógł wczuć się w sytuację osoby niewidomej, założyć nieprzezierne gogle i pokonać fragment przestrzeni z białą laską, pooglądać wypukłą książkę czy nalać wodę bez użycia wzroku. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z pismem Braille’a oraz poznać przedmioty ułatwiające niepełnosprawnym wzrokowo wykonywanie codziennych czynności.

W warsztatach wzięło udział 80 gimnazjalistów. Młodzi ludzie chętnie uczestniczyli w proponowanych im zadaniach. Przyjęli nas z ogromną otwartością. Tak samo jak ich nauczyciele. Po raz kolejny zostaliśmy poczęstowani kaszubskimi specjałami Pani Felicji Synak, a Pan Adam Szejba, Dyrektor placówki zatroszczył się, by niczego nam nie brakowało.

Gimnazjum w Dziemianach to miejsce, w którym wyraźnie wyczuwa się atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Mamy nadzieję, że to nie koniec naszej współpracy i że jeszcze nie raz się spotkamy.

Dziękujemy wszystkim uczniom oraz Dyrekcji szkoły i pedagogom za tak serdeczne przyjęcie.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Klasa gimnazjalistów słucha pogadanki

    Klasa gimnazjalistów słucha pogadanki

  • Powiększ zdjęcie Prowadząca wyjaśnia pismo Brajla na lalce

    Prowadząca wyjaśnia pismo Brajla na lalce

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie oglądają pismo Brajla

    Uczniowie oglądają pismo Brajla

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie próbują odczytać napis w Brajlu z pomocą alfabetu

    Uczniowie próbują odczytać napis w Brajlu z pomocą alfabetu

  • Powiększ zdjęcie Uczennica wodzi palcami po książce napisanej alfabetem Brajla

    Uczennica wodzi palcami po książce napisanej alfabetem Brajla

  • Powiększ zdjęcie Uczeń przy maszynie Brajlowskiej

    Uczeń przy maszynie Brajlowskiej

  • Powiększ zdjęcie Uczennica prowadzi koleżankę w goglach

    Uczennica prowadzi koleżankę w goglach

  • Powiększ zdjęcie Uczeń prowadzi po schodach kolegę w goglach

    Uczeń prowadzi po schodach kolegę w goglach

  • Powiększ zdjęcie Nauczycielka prezentuje uczniom lupę powiększającą

    Nauczycielka prezentuje uczniom lupę powiększającą

  • Powiększ zdjęcie Uczennica przykłada folię powiększającą do twarzy koleżanki

    Uczennica przykłada folię powiększającą do twarzy koleżanki

  • Powiększ zdjęcie Uczeń w goglach próbuje rozpoznać smakiem produkt

    Uczeń w goglach próbuje rozpoznać smakiem produkt

  • Powiększ zdjęcie Uczeń w goglach nalewa wodę do szklanki z pomocą miernika cieczy

    Uczeń w goglach nalewa wodę do szklanki z pomocą miernika cieczy

  • Powiększ zdjęcie Organizatorzy spotkania

    Organizatorzy spotkania

  • Powiększ zdjęcie Dyrektor dziękuje za spotkanie prowadzącym i uczniom

    Dyrektor dziękuje za spotkanie prowadzącym i uczniom

  • Powiększ zdjęcie Dyrektor wręcza kwiaty prowadzącym

    Dyrektor wręcza kwiaty prowadzącym